Marianne van Keep
Marianne van Keep
Marianna van Keep is, naast lid van ons Raad van Advies, Chief Sustainability Officer bij Verstegen Spices & Sauces. Maar hoe is van Keep in functie gekomen bij het RvA?
“Ik ben Junion een keertje tegengekomen toen had hij een vraag over mogelijke samenwerking op het gebied van onderwijs. (…) Toen hebben wij steeds vaker contact gehad over allerlei dingen en op een gegeven moment had hij mij gevraagd. En ik kan nooit nee zeggen en ik vind Junion een hele aardige man, en zo doende.’’
Wat zijn uw hoofdverantwoordelijkheden als Chief Sustainability Officer?
“Pff ja, heb je even. Ik doe heel veel op het gebied van verbindingen leggen met mensen. Dat kan van alles zijn, dat kan in netwerken zijn, dat kan met NGO’S zijn, dat kan met leveranciers zijn, met klanten zijn. Ik ben heel erg bezig met kijken hoe Verstegen zo duurzaam mogelijk kan worden. En dan moet je denken aan; hoe kunnen wij ervoor zorgen dat wij zo min mogelijk verspilling hebben. Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat het zo interessant mogelijk wordt voor mensen om bij ons te werken, het werkgeverschap. Maar ook, hoe kunnen wij ervoor zorgen dat in onze supply-chain we het zo duurzaam mogelijk doen, met oog voor het klimaat en voor de mensen.”
Doet u dit in uw eentje of heeft u ook nog een team erachter u?
“Ik heb een team, ik heb een collega die werkt in Indonesië. Ik heb een collega die werkt in India. Ik heb drie collega’s van mijn team in Nederland, één daarvan is verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met agroforestry, oftewel regeneratieve landbouw. En er zijn er twee die bezig om te gaan kijken hoe wij onze duurzame ambities zeg maar, in het DNA van Verstegen kunnen krijgen. Dus in totaal heb ik een team van 5.”
Hoe lang bent u al Chief Sustainability Officer bij Verstegen Spices & Sauces?
“Ik denk alweer een jaar of drie.”
Deed u daarvoor ook beroepen in het gebied van duurzaamheid?
“Ja ja, ik werk nu 22 jaar bij Verstegen. En uh, ik ben denk ik bezig met het onderwerp duurzaamheid sinds 2005.”
Hoe belangrijk is duurzaamheid voor u? Waarom heeft u ervoor gekozen om het gebied van duurzaamheid in te gaan?
“Duurzaamheid is alles. Zolang niet iedereen meedenkt over de lange termijn, dat de gevolgen van onze acties van vandaag, wat dat betekent op lange termijn, dan gaat het niet goed, daar ben ik van overtuigd. En ik ben er ook van overtuigd dat wij dat wel goed kunnen doen, als we daar maar allemaal in geloven. Als we maar allemaal daar onze schouders onderzetten. En in mijn geval, waarom ben ik daaraan begonnen in 2005? Omdat ik toendertijd verantwoordelijk was voor inkoop en ik bedacht dat als wij ook op lange termijn onze specerijen willen inkopen, dat ik dan moest weten wie die boeren zijn, die specerij boeren. En dat we daarmee ook moeten, de dialogen aan moeten gaan met de boeren. Dus dan moeten wij ook weten, wat is nou belangrijk voor boeren? Wat kunnen de boeren doen om zelf zo goed mogelijk te zorgen voor een verduurzaming van hun producten? Nou dat.”
En toen had u uw passie gevonden?
‘’Ja, toen had ik inderdaad mijn passie gevonden.’’
Met welke duurzaamheidsuitdagingen wordt uw organisatie geconfronteerd?
‘’Oh ja, heb je ook daar weer even, heel veel natuurlijk. Eén is; hoe gaan wij ervoor zorgen dat wij heel de organisatie meekrijgen? Daar zijn we nu heel hard mee bezig. Dat ook mensen op de werkvloer, nou ja, dat iedereen zich ervan bewust is dat die daar een steentje aan kan bijdragen. Heel veel mensen denken ‘ja maar ik kan dat verschil niet maken, dus waarom zou ik er iets aan doen’, terwijl ik juist denk dat als iedereen maar eerste stapjes zet we een heel end komen. Dus daar zijn we mee bezig en dat is een grote uitdaging. Een andere uitdaging is natuurlijk ook dat we op dit moment toch wel in een recessie zitten, alles wordt steeds duurder. Dat maakt het ook ingewikkeld.’’
Wat zijn de belangrijkste 3 beslissingen die jullie het afgelopen jaar hebben gemaakt op het gebied van duurzaamheid?
“Nou, in de eerste plaats wel dat wij hebben besloten dat elke beslissing die wij nemen binnen Verstegen gebaseerd moet zijn op duurzaamheid. Dat ook beslissingen die genomen worden op het gebied van verkoop, marketing of de productie, dat het altijd gaat over hoe kunnen we verduurzamen, dat is een hele belangrijke geweest. Een andere hele belangrijke is, is dat wij heel hard bezig zijn met verspilling tegen te gaan. En dan moet je denken aan verspilling met tijd, mensen, geld, product, dus echt alle vormen van verspilling. En de derde is misschien wel dat wij ervoor gekozen hebben om uiteindelijk al onze producten uit regeneratieve landbouw programma’s te gaan halen.”
Welke 3 dingen of keuzes heeft u in uw persoonlijke leven op het gebied van duurzaamheid gemaakt?
“Net zoals iedereen hebben wij natuurlijk de verwarming wat graden lager gezet, dus waar we vroegen dachten van ‘oh het is een beetje koud, laten we maar een graadje erbij doen’, is het nu van ‘ik kan best wat wel wat truien aan doen’, dat soort dingen. Uiteraard, net zoals iedereen denk ik minder vlees eten. Dat is wel een hele belangrijke en we zijn natuurlijk wel heel erg hier thuis aan het kijken. We hebben zonnepanelen en we gaan naar een warmtepomp over. Dus dat soort dingen weet je, allemaal kleine dingetjes. Maar ook bijvoorbeeld dat we tegenwoordig regelmatig iets gaan brengen bij de voedselbank.”
Zijn er dan nog dingen die u beter zou willen of kunnen doen in uw persoonlijke leven?
“Ik zou helemaal vleesloos willen zijn, maar dat vind ik nog een hele moeilijke. En wat ik nog wel heel graag zou willen en daar moet ik in gaan oefenen ook. Dat is heel moeilijk als je vrouw bent, ik zou eigenlijk minder kleding willen kopen.”
Als het aan u ligt, wat heeft IntelligentFood over 3 jaar bereikt?
“Nou ja, ik zal ons in ieder geval veel meer zichtbaarheid toewensen. Want voedselverspilling is zoeken naar de hele grote ‘iets’ wat speelt. Ik ben zelf heel erg van samenwerken. Ik zou wensen dat er nog meer samenwerkingsverbanden zijn. Nog meer weet je, dat we ergens in de spil staan van een soort verspillingsvrij-web, dat zou ik wel zien zitten.”